Првог дана засједања 95. пленарне сједнице Уставни суд Босне и Херцеговине је одлучивао о једном броју захтјева за оцјену уставности и апелација о наводним повредама људских права и основних слобода.
Уставни суд БиХ, утврђујући дневни ред 95. пленарне сједнице, одлучио је да се расправа и одлучивање о предметима бр. У 3/15, АП 4490/14, АП 1032/15 и АП 579/12 одложи за наредну пленарну сједницу Уставног суда БиХ.
Из рада данашње, 95. пленарне сједнице Уставног суда БиХ, искључиво ради илустрације, издвајамо:
У предмету број У 28/14 Уставни суд БиХ је усвојио захтјев Сташе Кошарца, замјеника предсједавајућег Дома народа Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине у вријеме подношења захтјева, за оцјену уставности члана 10 Правилника о измјенама и допунама Правилника о критеријумима, поступку и начину расподјеле страних дозвола за превоз терета домаћим превозницима („Службени гласник Босне и Херцеговине“ број 79/09) и Главе III. став 1 тачка 2 и став 2 тачка 2 Обавјештења о покретању поступка расподјеле дозвола CEMT и билатералних годишњих дозвола за Француску и Белгију за 2015. годину.
Уставни суд је утврдио да члан 10 Правилника о измјенама и допунама Правилника о критеријумима, поступку и начину расподјеле страних дозвола за превоз терета домаћим превозницима у дијелу којим се мијења члан 16 став 2 тачка а) није у складу са чланом II/3к) Устава Босне и Херцеговине и чланом 1 Протокола број 1 уз Европску конвенцију за заштиту људских права и основних слобода.
Уставни суд БиХ је укинуо члан 10 Правилника о измјенама и допунама Правилника о критеријумима, поступку и начину расподјеле страних дозвола за превоз терета домаћим превозницима у дијелу којим се мијења члан 16 став 2 тачка а), у складу са чланом 61 став 2 Правила Уставног суда Босне и Херцеговине. Укинути члан 10 Правилника о измјенама и допунама Правилника о критеријумима, поступку и начину расподјеле страних дозвола за превоз терета домаћим превозницима у дијелу којим се мијења члан 16 став 2 тачка а), у складу са чланом 61 став 3 Правила Уставног суда Босне и Херцеговине, престаје да важи наредног дана од дана објављивања ове одлуке у «Службеном гласнику Босне и Херцеговине».
У предмету број У 3/13 Уставни суд БиХ је усвојио захтјев Бакира Изетбеговића, члана Предсједништва Босне и Херцеговине, за оцјену уставности члана 3б) Закона о празницима Републике Српске.
Уставни суд БиХ је утврдио да члан 3б) Закона о празницима Републике Српске није у складу са чланом I/2 Устава Босне и Херцеговине, чланом II/4 Устава Босне и Херцеговине у вези са чланом 1.1 и чланом 2а) и ц) Међународне конвенције о укидању свих облика расне дискриминације и чланом 1 Протокола број 12 уз Европску конвенцију за заштиту људских права и основних слобода.
Уставни суд БиХ је наложио Народној скупштини Републике Српске да, у складу са чланом 61 став 4 Правила Уставног суда Босне и Херцеговине, у року од шест мјесеци од достављања ове одлуке усагласи члан 3б) Закона о празницима Републике Српске са Уставом Босне и Херцеговине.
Уставни суд БиХ је наложио Народној скупштини Републике Српске да, у складу са чланом 72 став (5) Правила Уставног суда Босне и Херцеговине, у року из претходног става обавијести Уставни суд Босне и Херцеговине о предузетим мјерама с циљем извршења ове одлуке.
Уставни суд поново наглашава да се овом одлуком ни на који начин не доводи у питање право грађана Босне и Херцеговине православне вјероисповијести (као ни слично право грађана било које друге вјерске заједнице у Босни и Херцеговини) да слободно на традиционалан, односно други пригодан начин обиљежавају своје благдане, укључујући и славу Светог Стефана. Према мишљењу Уставног суда, такве слободе и права, а посебно њихово слободно манифестовање, само потврђују мултиконфесионални и мултикултурални карактер Босне и Херцеговине као државе и друштва. Стога се оваква одлука Уставног суда у том контексту не може никако друкчије да разумије.
Уставни суд БиХ је обуставио поступак по захтјеву Бакира Изетбеговића, члана Предсједништва Босне и Херцеговине, за оцјену уставности члана 2б) Закона о празницима Републике Српске због тога што је подносилац захтјева одустао од захтјева.
У предмету број У 5/15 Уставни суд БиХ је одбио као неоснован захтјев једне четвртине делегата Дома народа Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине за оцјену уставности одредбе члана 2 у дијелу којим се мијења члан 8 ст. 2, 3, 4, 5 и 6 и члана 3 у дијелу којим се мијења члан 8а став 1 Закона о измјенама и допунама Закона о пребивалишту и боравишту држављана Босне и Херцеговине, којим је, према мишљењу подносилаца захтјева, повријеђено право на слободу кретања и пребивалишта из члана II/3м) Устава БиХ и члана 2 Протокола број 4 уз Европску конвенцију за заштиту људских права и основних слобода, затим, право на забрану дискриминације из члана II/4 Устава БиХ и члана II/5 Устава БиХ у вези са Анексом 7 Општег оквирног споразума за мир у БиХ (посебно члана I/3а).
Уставни суд БиХ је утврдио да су одредбе члана 2 у дијелу којим се мијења члан 8 ст. 2, 3, 4, 5 и 6 и члана 3 у дијелу којим се мијења члан 8а став 1 Закона о измјенама и допунама Закона о пребивалишту и боравишту држављана Босне и Херцеговине у складу са чланом II/3м), II/4 и II/5 Устава Босне и Херцеговине.
Уставни суд Босне и Херцеговине наставља 95. пленарну сједницу сутра, 27. новембра 2015. године.
Све одлуке о захтјевима за оцјену уставности и апелацијама, усвојене на сједници, биће у року од мјесец дана достављене подносиоцима захтјева, односно апелација, и објављене на интернетској страници Уставног суда Босне и Херцеговине.