Уставни суд Босне и Херцеговине одржао је данас, 10. новембра 2016. године, редовну, 45. сједницу Великог вијећа.
Искључиво ради илустрације издвајамо:
Уставни суд Босне и Херцеговине је одбио као неосновану апелацију Ћамила Дураковића поднесену против рјешења Суда Босне и Херцеговине од 25. октобра 2016. године.
Наиме, апелант је 1. новембра 2016. године Уставном суду Босне и Херцеговине поднио апелацију против рјешења Суда Босне и Херцеговине од 25. октобра 2016. године којим је Суд Босне и Херцеговине одбио као неосновану апелантову жалбу на Одлуку о утврђивању и објављивању резултата локалних избора у Босни и Херцеговини 2016. године коју је донијела Централна изборна комисија 17. октобра 2016. године.
Апелант је затражио и доношење привремене мјере којом би Централној изборној комисији БиХ било наложено: да обустави све радње и активности на објављивању коначних резултата за начелника општине Сребреница до коначне одлуке Уставног суда или, уколико у међувремену дође до објављивања резултата, да обустави примјену одлуке о коначним резултатима за начелника општине Сребреница и да скупштинску и начелничку позицију обавља јавна власт која је изабрана на изборима 2012. године до одлуке Уставног суда.
Између осталог, Уставни суд је у вези с тим закључио да није повријеђено апелантово право јер је апеланту било омогућено да се пријави за учешће на изборима за начелника општине на којима је свим бирачима уписаним у Централни бирачки списак за основну изборну јединицу Сребреница, без дискриминације и под једнаким условима, било омогућено да у складу са Изборним законом бирају начелника.
Уставни суд је закључио да није повријеђено ни апелантово право да бира и буде биран на праведно проведеним, повременим изборима са општим и једнаким правом гласа и тајним гласањем који обезбјеђују слободно изражавање воље бирача, када у околностима конкретног случаја нема ништа што би упутило на закључак да избори нису били поштени и слободни, да је бирачима ускраћена могућност да слободно израженом вољом гласају за апеланта као кандидата за начелника, те када је био обезбијеђен независан поступак надгледања гласања и бројања гласова, а апеланту није била ускраћена ни могућност преиспитивања провјере гласања и поступка бројања гласова.
Уставни суд је закључио да су неосноване апелантове тврдње да је дискриминисан у остваривању пасивног бирачког права, као и да није повријеђено апелантово право да бира и буде биран и ужива права и слободе који су предвиђени Уставом БиХ или међународним споразумима и који су обезбијеђени свим лицима у Босни и Херцеговини без дискриминације по било којем основу као што су пол, раса, боја, језик, вјера, политичко и друго мишљење, национално или социјално поријекло, повезаност с националном мањином, имовина, рођење или други статус. Уставни суд је утврдио да апелант није дискриминисан у праву да се кандидује на изборима за начелника општине, те да је свим бирачима уписаним у бирачки списак, без дискриминације и под једнаким условима, било омогућено да бирају начелника.
С обзиром на одлуку Уставног суда у овом предмету, Уставни суд БиХ је закључио да није неопходно посебно разматрати апелантов приједлог за доношење привремене мјере.
На данашњој сједници Великог вијећа Уставни суд БиХ је, између осталог, разматрао већи број апелација поднесених због наводних повреда уставних права апеланата које су им нанијели редовни судови. Искључиво ради илустрације, издвајамо:
Уставни суд је одлучивао и о једном броју захтјева о повреди права апеланата на правично суђење. У предметима у којима је Суд утврдио постојање повреда права апеланата на правично суђење због тога што судови нису донијели одлуке у разумном року, надлежним судовима је наложено да хитно окончају поступак, те да о томе обавијесте Суд у року од три мјесеца.
Апелације које су биле очито неосноване и недопуштене Суд је одбацио. То се односи на предмете у којима је Суд утврдио да захтјеви апеланата нису оправдани, односно да чињенице које су апеланти предочили Суду ни на који начин не могу оправдати тврдњу апеланата о постојању кршења њихових права заштићених Уставом, или да странке у поступку не сносе посљедице наводног кршења права заштићених Уставом.
Све одлуке усвојене на сједници биће достављене апелантима у року од мјесец дана и објављене на интернет-страници Уставног суда Босне и Херцеговине.