Пресуда није сама себи сврха, већ обећање будућих промјена, почетна тачка процеса који би требао да омогући да права и слободе постану учинковити!
Ову мисао изрекла је еминентна суткиња Европског суда за људска права Françoise Tulkens из Белгије у Дијалогу између судија и Савјета Европе о теми: „Извршење и учинци пресуда Европског суда за људска права: Улога правосуђа“.
И заиста, нити једна одлука Уставног суда Босне и Херцеговине није сама себи сврха. Свака одлука Уставног суда којом се утврђује неуставност или повреда појединачних или колективних људских права и основних слобода јест обећање будућих промјена, односно недопуштање промјена у случају да су оне неуставне. Одлука је уистину почетна тачка процеса који би требао да омогући да права и слободе утврђени Уставом Босне и Херцеговине и Европском конвенцијом за заштиту људских права и основних слобода и њеним протоколима, који су надређени сваком другом закону, постану учинковити.
То подразумијева да одлука Уставног суда БиХ има свој смисао само ако и када се изврши, јер тек тада наступају њене посљедице, односно испуњава се њена сврха. Подносилац апелације или захтјева за оцјену уставности тек извршењем одлуке Уставног суда остварује циљ ради којег су апелација или захтјев поднесени.
Поштовање разлога из образложења одлука Уставног суда Босне и Херцеговине обезбјеђује њихово квалитетно извршење, те није само од суштинског значаја за заштиту људских права и слобода, него фаворизује и добро управљање и унапређује уставни принцип владавине права. Због тога је за извршење одлука Уставног суда Босне и Херцеговине неопходно да се успостави модел одговорности сарадњом свих нивоа власти. Потпуна имплементација одлука Уставног суда Босне и Херцеговине обезбјеђује његов ауторитет у друштву. У изградњи тог поштовања важну улогу играју и медији. Што друштво више поштује институцију Уставног суда то је политичким актерима и осталим надлежним јавним властима компликованије да занемаре његове одлуке. У демократској држави која добро функционише, с јаким гаранцијама људских права и владавине права, природно је да политички актери поштују одлуке и образложења уставног суда, чак и ако оне утичу на интересе тренутно владајућих политичара и политичких странака.
Стога је неопходна стална будност свих нивоа власти у Босни и Херцеговини ради остварења заједничког циља и интереса свих њених грађана, односно заштите и испуњења уставне обавезе из члана I/2. Устава Босне и Херцеговине – Босна и Херцеговина као демократска држава. На крају, увијек треба имати на уму да су одлуке Уставног суда коначне и обавезујуће у смислу члана VI/5. Устава Босне и Херцеговине, те да непоштовање наведене уставне одредбе заштиту људских права и слобода и владавину права у Босни и Херцеговини чини илузорном.
Поред наведеног, не смију се изгубити из вида ни посљедице неизвршења одлука Уставног суда када је ријеч о угледу државе Босне и Херцеговине у свијету, затим када је ријеч о интересу свих грађана Босне и Херцеговине и, коначно, када је ријеч о финансијским ефектима неизвршења одлука Уставног суда. Наиме, и због самог неизвршења одлука Уставног суда грађани могу, и то већ одавно чине, да поднесу представку Европском суду за људска права. У принципу, када утврди да одлука Уставног суда није извршена без оправданог разлога, Европски суд утврђује нову повреду права подносиоца представке и опет, у правилу, досуђује накнаду нематеријалне штете због повреде права подносиоца представке учињене неизвршењем одлуке Уставног суда. Ријеч је о великој суми новца који би било мудрије утрошити на извршење одлуке Уставног суда односно на финансирање органа за спровођење закона, правосуђа, здравства, образовања итд. Свако кршење права и слобода грађана Босне и Херцеговине које утврди Европски суд неизвршењем одлука донесених по њиховим апелацијама Уставном суду подиже Босну и Херцеговину на списку земаља у којима су људска права и слободе угрожени и неизвршавањем одлука Уставног суда, што додатно руши углед Босне и Херцеговине у свијету.
Уставни суд Босне и Херцеговине овим путем додатно даје допринос извршавању сопствених одлука тако што постаје још транспарентнији у свом раду. Стога, на интернет страници Уставног суда могуће је извршити увид у преглед свих одлука Уставног суда Босне и Херцеговине донесених апстрактном контролом уставности, по свим нивоима власти, и то: држава Босна и Херцеговина, ентитет Федерација Босне и Херцеговине, ентитет Република Српска, Брчко дистрикт Босне и Херцеговине, кантони у Федерацији Босне и Херцеговине, те закључити да ли је нека одлука Уставног суда извршена, а ако није, у којој фази се налази поступак извршења или је ријеч о неизвршењу.
С надом да ће овај преглед испунити очекивања која имамо од стручне јавности, истраживачког новинарства, заступника и делегата у парламентима свих нивоа власти и извршне власти тих нивоа, те других надлежних тијела власти, желим нам свима успјех у раду на спровођењу односно помоћи у спровођењу одлука Уставног суда Босне и Херцеговине!