Ustavni sud Bosne i Hercegovine u plenarnom sazivu je danas, 29. rujna 2016. godine, u 10.00 sati, održao javnu raspravu u postupku odlučivanja u predmetu broj U 23/14 koji se odnosi na zahtjev dr. Bože Ljubića (predsjedatelj Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine u vrijeme podnošenja zahtjeva) za ocjenu ustavnosti odredbi čl. 10.10., 10.12., 10.15.. i 10.16., potpoglavlje B Izbornog zakona Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH“ br. 23/01, 7/02, 9/02, 25/02, 4/04, 20/04, 25/05, 52/05, 65/05, 77/05, 11/06, 24/06, 32/07, 33/08, 37/08, 32/10, 18/13 i 7/14) i odredbi članka 20.16A poglavlja 20 – Prijelazne i završne odredbe Izbornog zakona.
Razlog održavanja javne rasprave bila je potreba da se sudionicima u postupku pred Ustavnim sudom Bosne i Hercegovine omogući da iznesu i dodatne argumente u prilog svojim stavovima, te da se saslušaju stručna mišljenja i objašnjenja značajna za donošenje odluke.
U skladu sa člankom 16. Pravila Ustavnog suda BiH, sudionici u postupku pred Ustavnim sudom BiH su: pokretač spora dr. Božo Ljubić (predsjedatelj Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine u vrijeme podnošenja predmetnog zahtjeva), te Parlamentarna skupština Bosne i Hercegovine – Zastupnički dom i Dom naroda kao donositelji akta čije su odredbe predmet ocjene ustavnosti.
Podnositelj zahtjeva smatra da osporene odredbe Izbornog zakona nisu u skladu sa čl. I/2., II/1. i II/4. Ustava Bosne i Hercegovine u svezi sa člankom 14. Europske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda (u daljnjem tekstu: Europska konvencija), člankom 25. Međunarodnog pakta o građanskim i političkim pravima (u daljnjem tekstu: Međunarodni pakt) u svezi sa člankom 3. Protokola broj 1 i člankom 1. Protokola broj 12 uz Europsku konvenciju, te člankom 1. Međunarodne konvencije o ukidanju svih oblika rasne diskriminacije, a koje čine sastavni dio Ustava Bosne i Hercegovine (Aneks I na Ustav Bosne i Hercegovine). Podnositelj zahtjeva naglašava da je odredbama Izbornog zakona (čl. od 10.10. do 10.18.) reguliran izbor poslanika u Dom naroda Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine dok je člankom 20.16A određena raspodjela mjesta za svaki konstitutivni narod koji se bira u svakom pojedinom kantonu.
Ustavni sud BiH je, u skladu sa člankom 46. Pravila Ustavnog suda BiH, na Plenarnoj sjednici održanoj 26. svibnja 2016. godine, odlučio da održi javnu raspravu na kojoj će raspravljati o predmetnom zahtjevu.
Ustavni sud BiH je odredio sudionike na javnoj raspravi, i to: podnositelj zahtjeva, Dom naroda i Zastupnički dom Parlamentarne skupštine BiH, Dom naroda i Zastupnički dom Parlamenta Federacije BiH, Organizacija za europsku sigurnost i suradnju, Misija u BiH (u daljnjem izlaganju: Misija OESS-a u BiH), Središnje izborno povjerenstvo Bosne i Hercegovine (u daljnjem izlaganju: SIP), Ured Visokog predstavnika za BiH, prof. dr. Goran Marković, Pravni fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu, prof. sc. Zlatan Begić, Pravni fakultet Univerziteta u Tuzli, i prof. dr. sc. Zvonko Miljko, Pravni fakultet Sveučilišta u Mostaru.
U javnoj raspravi mogu sudjelovati samo osobe koje je pozvao Ustavni sud.
Javnoj raspravi prisustvovali su: podnositelj zahtjeva za ocjenu ustavnosti dr. sc. Božo Ljubić sa suradnicima Barišom Čolakom, Ivanom Vukojom i Josipom Merdžom, predstavnici Parlamenta Federacije BiH : predsjedateljica Doma naroda PFBiH Lidija Bradara i stručna suradnica u Zakonodavno-pravnoj komisiji Doma naroda PFBiH Iris Jusufranić, predstavnici Središnjeg izbornog povjerenstva Bosne i Hercegovine dr. Suad Arnautović i Stjepan Mikić, predstavnici Misije OESS-a u Bosni i Hercegovini Ahmet Rifatbegović, Nermin Tipura i Srđa Obradović, prof. dr. Zvonko Miljko, Pravni fakultet Sveučilišta u Mostaru, predstavnici Veleposlanstva Republike Hrvatske: veleposlanik Republike Hrvatske u BiH Nj. e. Ivan Del Vechio, ministrica savjetnica u Veleposlanstvu Nives Tiganj, te prvi tajnik u Veleposlanstvu Ivan Šegulić, predstavnici Veleposlanstva Sjedinjenih Američkih Država u BiH, kao i predstavnici Ureda specijalnog predstavnika Europske unije u BiH: rukovoditelj pravne službe Branka Bajić i politički savjetnik Petar Kraljević.
Sudionici javne rasprave iznijeli su svoje stavove o sljedećim pravnim pitanjima:
- Način izbora delegata Doma naroda Parlamenta Federacije BiH (biraju se iz svih deset kantona, ukupno po 17 delegata iz reda sva tri konstitutivna naroda) i načelo proporcionalnosti (broj delegata jednog konstitutivnog naroda u Domu naroda iz pojedinog kantona u odnosu na broj stanovnika relevantnog kantona).
- Način izbora delegata u Dom naroda Parlamenta Federacije BiH i pet temeljnih načela europskog izbornog nasljeđa (opće, jednako, slobodno, tajno i neposredno pravo glasa).
- Način izbora delegata u Dom naroda Parlamenta Federacije BiH i garancija legitimnog političkog predstavljanja utemeljenog na demokratskom izboru onog konstitutivnog naroda koji predstavlja i čije interese zastupa.
- Način izbora delegata u Dom naroda Parlamenta Federacije BiH i temeljna načela konstitutivnosti i ravnopravnosti iz Ustava Bosne i Hercegovine.
- Odnos Izbornog zakona BiH i Ustava Federacije BiH u skladu sa ustavnim načelima unutar kojih se propisi moraju donositi, odnosno međusobni odnos Izbornog zakona BiH i Ustava Federacije BiH i načela iz Ustava Bosne i Hercegovine na koje se poziva podnositelj zahtjeva.
Nakon okončanja javne rasprave predsjednik Ustavnog suda Bosne i Hercegovine Mirsad Ćeman je, u skladu sa člankom 55. Pravila Ustavnog suda, zaključio javnu raspravu i obavijestio prisutne da će Ustavni sud BiH u ovom predmetu donijeti odluku na jednoj od narednih sjednica.