Јавна расправа у предмету број У 3\/13

 
 
Уставни суд Босне и Херцеговине је данас, 29. септембра 2015. године, с почетком у 10.00 часова, одржао Пленарну сједницу на којој је одржана и јавна расправа у поступку одлучивања о захтјеву за оцјену уставности Закона о празницима Републике Српске („Службени гласник Републике Српске“ број 43/07) у предмету број У 3/13.

Разлог одржавања јавне расправе јесте потреба да се учесницима у поступку пред Уставним судом Босне и Херцеговине омогући да изнесу и додатне аргументе у прилог својим ставовима, те да се саслушају стручна мишљења и објашњења значајна за доношење одлуке.

У складу с чланом 16 Правила Уставног суда БиХ, учесници у поступку пред Уставним судом БиХ су: покретач спора Бакир Изетбеговић, члан Предсједништва Босне и Херцеговине у вријеме подношења захтјева, те Народна скупштина Републике Српске, доносилац акта чије су одредбе предмет оцјене уставности.

Покретач спора је од Уставног суда БиХ затражио оцјену уставности члана 2б) Закона о празницима, којим је одређено да је један од републичких празника Дан Републике, те члана 3б), којим је одређено да се Дан Републике обиљежава 9. јануара. Подносилац захтјева сматра да наведене одредбе нису у сагласности с чланом 14 Европске конвенције за заштиту људских права и основних слобода, чланом 1 Протокола број 12 уз Европску конвенцију за заштиту људских права и основних слобода, те чланом II/4 Устава Босне и Херцеговине у вези с чланом 1.1 и чланом 2 а), б), ц), д) и е) Међународне конвенције о укидању свих облика расне дискриминације.

Уставни суд је, у складу с чланом 46 Правила Уставног суда БиХ, на 90. пленарној сједници одржаној 22. јануара 2015. године одлучио да одржи јавну расправу на којој ће расправљати о конкретном захтјеву.

Уставни суд БиХ је на 91. пленарној сједници одржаној 27. марта 2015. године одредио учеснике на јавној расправи, а то су: подносилац захтјева, Народна скупштина Републике Српске, Вијеће народа Републике Српске, Организација за европску безбједност и сарадњу, Мисија у БиХ – Мисија OSCE-a у БиХ, Хелсиншки комитет за људска права у Републици Српској, по један правни експерт с правних факултета у Сарајеву, Мостару и Бањалуци. На истој сједници Уставни суд БиХ одлучио је да, у складу с чланом 16 став (3) Правила Уставног суда БиХ, затражи стручно писано мишљење од клубова делегата из реда бошњачког, хрватског и српског народа, те из реда Осталих у Вијећу народа Републике Српске, те од Правног одјела високог представника у БиХ. Клубови делегата из реда бошњачког, хрватског и српског народа, те из реда Осталих у Вијећу народа Републике Српске стручна писана мишљења доставили су 11. маја 2015. године. Уред високог представника у БиХ обавијестио је 11. маја 2015. године Уставни суд БиХ да неће учествовати у поступку пред Уставним судом.

Од позваних учесника на јавној расправи присуствовали су: покретач спора-подносилац захтјева ког су у поступку пред Уставним судом БиХ заступали др Недим Адемовић, адвокат из Сарајева, проф. др Дино Абазовић и др сц. Џевад Махмутовић, Народна скупштина Републике Српске коју је у поступку пред Уставним судом БиХ заступао тим чији је координатор проф. др Миле Дмичић, а чланови тима Драган Чавић, народни посланик у Народној скупштини Републике Српске, проф. др Жељко Мирјанић, професор на Правном факултету Универзитета у Бањалуци, мр Жељко Вујадиновић, историчар из Бањалуке, Драган Марковић, секретар Одбора за уставна питања Народне скупштине Републике Српске, Вијеће народа Републике Српске које у поступку пред Уставним судом БиХ представљају Ранко Карапетровић, генерални секретар Вијећа народа Републике Српске, Кемо Чамџија, потпредсједавајући Вијећа народа Републике Српске из реда бошњачког народа, Јована Чаркић, делегаткиња у Клубу делегата из реда Осталих, и Санела Ковачевић, руководитељица Одсјека за законодавно-правне послове, Организација за европску безбједност и сарадњу, Мисија у БиХ, коју у поступку пред Уставним судом БиХ представљају Маја Миловић, службеница за политичка питања, Аднан Кадрибашић, службеник за правна питања, и Срђа Обрадовић, службеник за правна питања.

Учесници јавне расправе изнијели су своје ставове о сљедећим правним питањима:

1. Да ли је празник у конкретном уставноправном спору одређен на начин да ниједан од конститутивних народа није префериран у односу на друга два?

2. Да ли празник у конкретном уставноправном спору одражава културно, вјерско и национално насљеђе свих конститутивних народа, грађана и Осталих у ентитету у ком се обиљежава?

3. Шта за конкретни уставноправни спор значи чињеница да се датум обиљежавања републичког празника Дан Републике 9. јануар поклапа с датумом обиљежавања православног вјерског празника Свети Стефан и с датумом усвајања Декларације о проглашењу Републике српског народа Босне и Херцеговине из 1992. године?

4. Какав је био законодавни процес усвајања оспораваног закона с аспекта учешћа свих конститутивних народа и Осталих, механизма виталног националног интереса, те политичког и временског контекста када је донесен?

Након окончања јавне расправе предсједник Уставног суда Босне и Херцеговине Мирсад Ћеман је, у складу с чланом 55 Правила Уставног суда, закључио јавну расправу и обавијестио присутне да ће Уставни суд БиХ у овом предмету донијети одлуку на једној од наредних сједница.
Подијели