Уставни суд Босне и Херцеговине је данас, 1. децембра 2016. године, првог дана засједања 101. пленарне сједнице одлучивао о једном броју захтјева за оцјену уставности закона и апелација о наводним повредама људских права и основних слобода.
Уставни суд Босне и Херцеговине је, између осталог, одбио захтјев Основног суда у Дервенти за оцјену компатибилности члана 97 став 1 Закона о извршном поступку Републике Српске јер је утврдио да је члан 97 став 1 Закона о извршном поступку Републике Српске у складу са чланом II/3к) Устава Босне и Херцеговине и чланом 1 Протокола број 1 уз Европску конвенцију за заштиту људских права и основних слобода.
Уставни суд Босне и Херцеговине је обавио и прелиминарну расправу о процедуралним питањима у вези са захтјевом Младена Босића, предсједавајућег Представничког дома Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине, за оцјену уставности Одлуке о усвајању Јединственог програма обраде података пописа становништва, домаћинстава и станова у Босни и Херцеговини 2013. године број 11-43-2-12-601-2/16 од 18. маја 2016. године и Јединственог програма обраде података пописа становништва, домаћинстава и станова у Босни и Херцеговини 2013. године. Одлуку у вези са овим захтјевом Уставни суд ће донијети на наредној пленарној сједници.
Искључиво ради илустрације издвајамо:
Уставни суд Босне и Херцеговине је дјелимично усвојио захтјев др Боже Љубића, у вријеме подношења захтјева предсједавајућег Представничког дома Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине, за оцјену уставности одредби чл. 10.10, 10.12, 10.15 и 10.16 потпоглавље Б Изборног закона Босне и Херцеговине и одредби члана 20.16А поглавља 20 - Прелазне и завршне одредбе Изборног закона.
Наиме, Уставни суд Босне и Херцеговине је утврдио да одредба потпоглавља Б члана 10.12 став 2 у дијелу: „Сваком конститутивном народу се даје једно мјесто у сваком кантону“ и одредбе поглавља 20 - Прелазне и завршне одредбе члана 20.16А став 2 тач. а-ј. Изборног закона нису у складу са чланом I/2 Устава Босне и Херцеговине зато што очито имплицирају да право на демократско одлучивање искључиво легитимним политичким представљањем неће бити утемељено на демократском избору делегата у Дом народа Федерације Босне и Херцеговине оног конститутивног народа који представља и чије интересе заступа, што је супротно принципу конститутивности, односно равноправности било којег од конститутивних народа.
Сходно томе, Уставни суд Босне и Херцеговине је, у складу са чланом 61 став 4 Правила Уставног суда Босне и Херцеговине, наложио Парламентарној скупштини Босне и Херцеговине да најкасније у року од шест мјесеци од дана достављања ове одлуке усклади одредбу потпоглавља Б члана 10.12 став 2 у дијелу: „Сваком конститутивном народу се даје једно мјесто у сваком кантону“ и одредбе поглавља 20 - Прелазне и завршне одредбе члана 20.16А став 2 тач. а-ј. Изборног закона Босне и Херцеговине са одредбама члана I/2 Устава Босне и Херцеговине.
Уставни суд Босне и Херцеговине је одбио као неоснован захтјев др Боже Љубића за оцјену уставности одредби потпоглавља Б чл. 10.10, 10.12 у преосталом дијелу, 10.15 и 10.16 Изборног закона Босне и Херцеговине јер је утврдио да су наведене одредбе у складу са чланом I/2 Устава Босне и Херцеговине.
Поред тога, Уставни суд Босне и Херцеговине је усвојио и захтјев Бакира Изетбеговића, члана Предсједништва Босне и Херцеговине, и других „за рјешавање уставноправног спора са ентитетом Република Српска“ у вези са Одлуком о расписивању републичког референдума број 02/1-021-894/16 од 15. јула 2016. године, те утврдио да наведена одлука о расписивању републичког референдума није у сагласности са чланом I/2 и чланом VI/5 Устава Босне и Херцеговине зато што је том одлуком утврђено референдумско питање о којем већ постоји коначна и обавезујућа одлука Уставног суда као институције Босне и Херцеговине, а такву одлуку су дужни да поштују сви органи и институције јавне власти.
Уставни суд је поништио резултате референдума одржаног 25. септембра 2016. године зато што је референдум спроведен на основу Одлуке о расписивању републичког референдума од 15. јула 2016. за коју је Уставни суд утврдио да није у сагласности са Уставом Босне и Херцеговине, те супротно налогу Уставног суда из Одлуке о привременој мјери број У 10/16 од 17. септембра 2016. године.
Све одлуке о захтјевима за оцјену уставности и апелацијама усвојене на сједници биће достављене подносиоцима у року од мјесец дана и објављене на интернет-страници Уставног суда Босне и Херцеговине.