99. пленарна сједница

Уставни суд Босне и Херцеговине данас је одржао 99. пленарну сједницу.

Уставни суд је разматрао захтјев Народне скупштине Републике Српске за преиспитивање Одлуке Уставног суда у предмету број У 3/13 која се односи на оцјену уставности одређених одредби Закона о празницима Републике Српске. У вези са наведеним захтјевом, Уставни суд истиче да, према члану 68 став 1 Правила Уставног суда Босне и Херцеговине, услов за усвајање захтјева за преиспитивање одлуке Уставног суда јесте постојање, односно откривање чињенице која би по својој природи могла одлучно да утиче на исход спора и која, кад је одлука била донесена, није била позната Уставном суду, те која разумно није могла да буде позната странци. Одлучујући о захтјеву за преиспитивање, Уставни суд је утврдио да је у оспореној Одлуци број У 3/13 дао образложење свих околности на које Народна скупштина Републике Српске поново указује у захтјеву за преиспитивање. С обзиром на то да Народна скупштина Републике Српске у свом захтјеву за преиспитивање није презентовала никакве нове чињенице у смислу члана 68 став 1 Правила Уставног суда, које би могле да утичу на другачије одлучење Уставног суда у предметном случају, Уставни суд је закључио да не постоје оправдани разлози за усвајање захтјева за преиспитивање Одлуке Уставног суда број У 3/13 од 26. новембра 2015. године, те га је, стога, одбио.

            У склопу данашњег дневног реда Уставни суд је разматрао и захтјеве за доношење привремене мјере које су поднијели Бакир Изетбеговић, члан Предсједништва Босне и Херцеговине, Шефик Џаферовић, први замјеник предсједавајућег Представничког дома Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине, Сафет Софтић, предсједавајући Дома народа Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине, четири делегата Дома народа Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине, 25 чланова Представничког дома Парламентарне скупштине Босне и Херцеговине, 35 посланика Представничког дома Парламента Федерације Босне и Херцеговине и 16 делегата Дома народа Парламента Федерације Босне и Херцеговине. Поменутим захтјевима подносиоци захтјева су тражили од Уставног суда да се обустави примјена Одлуке о расписивању републичког референдума број 02/1-021-894/16 од 15. јула 2016. године. Уставни суд је Одлуком број У 10/16 констатовао да у овој фази поступка постоји довољно разлога који указују на то да би спровођење референдума, прије него што Уставни суд одлучи о захтјевима који су поднесени у конкретном случају, имало озбиљне и неотклоњиве штетне посљедице најприје за извршење Одлуке Уставног суда Босне и Херцеговине број У 3/13. Имајући у виду да подносиоци захтјева истичу, а то ни Народна скупштина Републике Српске у одговору не оспорава, да су активности на организацији и спровођењу референдума у току, Уставни суд сматра да све наведено може да има врло негативне посљедице за извршење његове Одлуке број У 3/13 и за несметан и ефикасан рад Уставног суда у конкретном предмету, али и за уставни поредак уопштено. Уставни суд је увјерен да је, у смислу члана 64 став (1) Правила Уставног суда, у интересу свих страна у овом поступку заштита уставног поретка и стабилности Босне и Херцеговине, те несметан рад  Уставног суда у конкретном случају. Уставни суд је увјерен да привремено обустављање примјене Одлуке о референдуму – до доношења коначне одлуке о постављеним захтјевима, није у супротности са наведеним интересима, већ им директно доприноси. Уставни суд је, стога, усвојио привремену мјеру којом се привремено обуставља Одлука о расписивању републичког референдума.

 

 

Подијели