Ustavni sud Bosne i Hercegovine je 12. veljače 2025. godine, odlučujući o zahtjevu Denisa Bećirovića, člana Predsjedništva Bosne i Hercegovine, u predmetu broj U-2/25, donio odluku kojom je usvojio zahtjev podnositelja za donošenje privremene mjere.
Odlukom o privremenoj mjeri Ustavni sud je, između ostalog, privremeno stavio izvan pravne snage Zakon o dopuni Zakona o uporabi zastave, grba i himne („Službeni glasnik Republike Srpske“ broj 4/25). Odluka stupa na snagu odmah i proizvodi pravno djelovanje od dana stupanja na snagu navedenog Zakona, tj. od 1. veljače 2025. godine do donošenja konačne odluke Ustavnog suda BiH o podnesenom zahtjevu.
U obrazloženju je, između ostalog, istaknuto:
U konkretnom slučaju Ustavni sud zapaža da Zakon o dopuni Zakona o uporabi zastave, grba i himne omogućava da se uz isticanje grba i zastave RS kao entiteta i izvođenje himne RS ističu grbovi i zastave i izvode himne stranih država. Primjena Zakona o dopuni Zakona o uporabi zastave, grba i himne podrazumijeva da se na svim javnim ustanovama RS, osim simbola RS, mogu isticati i simboli stranih država. Navedeno implicira na zaključak da javna vlast u RS može, u skladu sa Zakonom o dopuni Zakona o uporabi zastave, grba i himne, poduzeti konkretne korake na postavljanju i isticanju simbola stranih država na svim javnim institucijama uz postojeće simbole entiteta RS. Također, prema tom Zakonu, simboli stranih država se, pored grba RS, mogu koristiti i na pečatima i štambiljima koje koristi javna vlast u RS i sl.
Ustavni sud zapaža da propisi koji se odnose na uporabu simbola predstavljaju jednu od najvažnijih oblasti reguliranja u svakoj državi jer su simboli izraz suvereniteta, identiteta i ustavnog poretka određene države ili njezinog dijela, te se oni istodobno koriste i u međunarodnim odnosima.
Ustavni sud, ne prejudicirajući odluku o meritumu ovog zahtjeva za ocjenu ustavnosti, ukazuje da se omogućavanje isticanja simbola stranih država može tumačiti kao stvaranje pravnog okvira koji narušava suverenitet i teritorijalni integritet Bosne i Hercegovine na jednom dijelu njezinog teritorija, što može imati dugoročne posljedice po ustavni poredak. U takvoj situaciji, isticanje simbola stranih država uz simbole entiteta, sa ili bez istaknutih simbola države Bosne i Hercegovine, može stvoriti privid nepostojanja suvereniteta, teritorijalnog integriteta i političke neovisnosti Bosne i Hercegovine. U tom pogledu, Ustavni sud naglašava da je u članku 6. Preambule Ustava Bosne i Hercegovine izražena opredijeljenost za „suverenitet, teritorijalni integritet i političku neovisnost Bosne i Hercegovine u skladu s međunarodnim pravom“. Ustavni sud, stoga, smatra da postoje valjane sumnje da bi osporeni zakon mogao narušiti ustavni poredak i političku stabilnost Bosne i Hercegovine, što je u ovoj fazi dovoljno da se utvrdi postojanje „dokazive tvrdnje“ za mogućnost nastupanja neotklonjivih štetnih posljedica kao uvjeta da bi Ustavni sud usvojio zahtjev za privremenu mjeru.
Ustavni sud smatra da poduzimanje bilo kakvih radnji na temelju osporenog zakona i prije odlučivanja o meritumu ovog predmeta može biti percipirano kao čin paralelne vanjske politike. Uslijed toga, moguće je nastupanje štetnih posljedica i u međunarodnim odnosima ako bi se u RS isticali ili koristili simboli stranih država u javnosti i na službenim dokumentima, i to izvan onoga što predstavlja službenu vanjsku politiku Bosne i Hercegovine. Osim toga, imajući u vidu prošlost u Bosni i Hercegovini, nesporno je da pitanje uporabe simbola stranih država od entiteta RS predstavlja osjetljivo pitanje, zbog čega bi primjena takvog Zakona potencijalno mogla izazvati političke napetosti unutar BiH i dodatno pogoršati odnose između entiteta i državnih institucija. U ovim okolnostima, Ustavni sud zaključuje da postoji hitnost koja opravdava donošenje privremene mjere.
Na kraju, u slučaju da Ustavni sud utvrdi nesuglasnost spornog Zakona o dopuni Zakona o uporabi zastave, grba i himne s Ustavom Bosne i Hercegovine, posljedice primjene takvog Zakona zahtijevale bi i skidanje simbola stranih država s javnih institucija u RS, odnosno uklanjanje pečata i štambilja sa simbolima stranih država na dokumentima koje je ovjeravala javna vlast RS, što bi dovodilo u pitanje načelo pravne sigurnosti i valjanosti takvih dokumenata. To bi svakako, prema mišljenju Ustavnog suda, izazvalo štetne posljedice i u međunarodnim odnosima koje bi se efikasno mogle izbjeći privremenim stavljanjem izvan snage tek usvojenog Zakona o dopuni Zakona o uporabi zastave, grba i himne. Naime, sporni Zakon o dopuni Zakona o uporabi zastave, grba i himne je stupio na pravnu snagu nedavno, tj. 1. veljače 2025. godine. Stoga, privremena obustava njegove primjene bi, svakako, izazvala manje štete nego otklanjanje posljedica primjene takvog Zakona u slučaju da Ustavni sud usvoji zahtjev za ocjenu ustavnosti.