64. plenarna sjednica - prvi dan zasjedanja

26. novembar 2010. godine - Ustavni sud Bosne i Hercegovine danas je započeo 64. plenarnu sjednicu Ustavnog suda BiH. U predmetu U 5/10, postupajući po zahtjevu sutkinje Kantonalnog suda u Mostaru Zuhre Hodžić Seknić, Ustavni sud BiH je utvrdio neustavnost člana 3. Zakona o dopunama Zakona o izvršnom postupku („Službene novine Federacije BiH“ broj 39/09). Sporne zakonske odredbe, koje su predmet konkretnog zahtjeva za ocjenu kompatibilnosti, glase:
"Član 137 a.
Izuzeta su od izvršenja novčana sredstva ustanova iz člana 79 a. stav (2) ovog zakona koja služe za vršenje djelatnosti od javnog interesa i koja osiguravaju ostvarivanje prava iz člana 79 a. stav (2) ovog zakona.
Član 137 b.
Nadležni sud u svakom konkretnom slučaju odlučuje o ispunjenju uslova za izuzimanje od izvršenja iz prethodnog člana." Vladi FBiH je naređeno da hitno, a najkasije u roku od tri mjeseca od dana objavljivanja ove Odluke u službenim glasnicima, otkloni neustavnost spornih odredbi. Osim toga, u ovom predmetu Ustavni sud BiH je zauzeo stav da svaki sudija koji postupa u konkretnom predmetu ima pravo, ali i obavezu da, u skladu s članom VI/3.c) Ustava BiH, pokrene postupak pred Ustavnim sudom BiH za ocjenu ustavnosti pravne norme koja je osnov za odlučivanje konkretnog slučaja, ukoliko smatra da je ona neustavna. Na ovaj način sudije, kao nosioci sudske vlasti, izvršavaju ulogu zaštitnika Ustava BiH i ulogu zaštitnika principa pravne države u smislu člana I/2. Ustava BiH. Ova odluka ujedno predstavlja novu ustavnopravnu praksu Ustavnog suda BiH. U predmetu U 7/10, postupajući po zahtjevima Kluba delegata bošnjačkog naroda u Vijeću naroda Republike Srpske, Sulejmana Tihića, zamjenika predsjedavajućeg Doma naroda Parlamentarne skupštine BiH i Beriza Belkića, zamjenika predsjedavajućeg Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH za ocjenu ustavnosti člana 52. stav 2. Poslovnika o radu Ustavnog suda Republike Srpske („Službeni glasnik Republike Srpske“ broj 29/05), Ustavni sud BiH je odbacio zahtjeve zbog nenadležnosti Ustavnog suda Bosne i Hercegovine za odlučivanje. U predmetu U 9/09 Ustavni sud BiH je rješavao zahtjev Kluba izaslanika hrvatskog naroda u Domu naroda Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine za ocjenu ustavnosti odredbi čl. 19.1, 19.2, 19.3, 19.4, 19.5, 19.6. i 19.7. Izbornog zakona Bosne i Hercegovine («Službeni glasnik Bosne i Hercegovine» br. 23/01, 7/02, 9/02, 20/02, 25/02, 4/04, 20/04, 25/05, 52/05, 65/05, 77/05, 11/06, 24/06, 32/07, 33/08 i 37/08), odredbi člana VI.C. st. 4. i 7. Amandmana CI na Ustav Federacije Bosne i Hercegovine («Službene novine Federacije Bosne i Hercegovine» broj 9/04), stava 1. uvodnog općeg dijela i stava 2. Odluke Visokog predstavnika za Bosnu i Hercegovinu kojom se proglašava Statut Grada Mostara i odredbi čl. 7, 15, 16, 17, 38, 44. i 45. Statuta Grada Mostara («Gradski službeni glasnik Grada Mostara» broj 4/04). Ustavni sud BiH je donio djelimičnu meritornu odluku. S obzirom na kompleksnost predmeta, Ustavni sud BiH je morao odlučiti o više različitih pitanja. Pojedinačni zaključci Ustavnog suda BiH su: - odredbe člana 19.5. st. 1. i 9. Izbornog zakona i člana 16. Statuta, kojima je propisan donji i gornji limit zastupljenosti konstitutivnih naroda u Gradskom vijeću, ne diskriminiraju hrvatski narod u ostvarivanju njihovih prava iz člana II/4. Ustava Bosne i Hercegovine u vezi s članom 25.b) Međunarodnog pakta o građanskim i političkim pravima; - odredbama člana 19.2. st. 1. i 3, te člana 19.4. stav 1. Izbornog zakona zbog kojih različit broj birača u izbornim jedinicama koji se zasniva na bivšim gradskim područjima u Mostaru krši član 25.b) Međunarodnog pakta o građanskim i političkim pravima te (b) odredbe člana 19.2. stav 1. i člana 19.4 st. 2. do 8, koje onemogućavaju biračima iz Centralne zone grada Mostara da biraju vijećnike koji bi ih zastupali uz vijećnike koji zastupaju gradsko izborno područje za cijeli grad Mostar, krše član II/4. Ustava BiH u vezi s članom 25.b) Međunarodnog pakta o građanskim i političkim pravima; - član 7. st. 1. i 3, član 15. stav 2, član 17. stav 1. i član 38. stav 1. Statuta, koji onemogućava biračima u Centralnoj zoni grada Mostara da biraju vijećnike koji bi ih zastupali uz vijećnike koji zastupaju gradsko izborno područje za cijeli grad Mostar, kršečlan II/4. Ustava BiH u vezi s članom 25.b) Međunarodnog pakta o građanskim i političkim pravima. Ustavni sud BiH je naložio Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine da izmijeni i dopuni neustavne odredbe Izbornog zakona Bosne i Hercegovine u skladu s ovom odlukom u roku od šest mjeseci nakon objavljivanja ove odluke u «Službenom glasniku Bosne i Hercegovine». Ustavni sud je odložio dalje postupanje u ovom dijelu zahtjeva sine die do donošenja izmjena Izbornog zakona u skladu s ovom odlukom. Ustavni sud je naložio Gradskom vijeću grada Mostara da izvijesti Ustavni sud u roku od tri mjeseca od dana objave izmjena koje Parlamentarna skupština izvrši u Izbornom zakonu BiH u «Službenom glasniku Bosne i Hercegovine» o koracima koji su preduzeti kako bi se Statut Grada Mostara uskladio s Ustavom BiH; - odredbe člana 19.7. Izbornog zakona, člana VI.C. stav 7. Amandmana na Ustav FBiH i čl. 44. i 45. Statuta, prema kojima građani Grada Mostara biraju gradonačelnika na drugačiji način u odnosu na građane Grada Banjaluke, u skladu su sa pravima građana Grada Mostara zagarantiranim prema članu 25.b) Međunarodnog pakta o građanskim i političkim pravima, te da ne diskriminiraju građane Grada Mostara u uživanju navedenog prava protivno članu II/4. Ustava Bosne i Hercegovine; - nije neophodno da se odluči da li član 19.4. stav 2. Izbornog zakona i član 17. stav 1. Statuta krše neki temeljni princip Izbornog zakona, ili da ispita osporene odredbe čl. 19.1, 19.2. stav 2, 19.3, 19.5. i 19.6. Izbornog zakona i odredbe člana VI.C. stav 4. Amandmana CI na Ustav FBiH, pozivanjem na nepotkrijepljene navode podnosioca zahtjeva koji se odnose na Međunarodnu konvenciju o ukidanju svih oblika rasne diskriminacije. Konačno, u ovom predmetu je odlučeno da će se međunarodnopravni instrumenti iz Aneksa I na Ustav BiH primjenjuju u punom kapacitetu, a ne samo u odnosu na diskriminaciju kako je to do sada bio slučaj! Ovim se obim zaštite ljudskih prava i osnovnih sloboda iz Ustava BiH znatno proširuje. Ovo je, također, novi ustavnopravni stav Ustavnog suda BiH. Ustavni sud BiH će sutra, 27. novembra 2010. godine, u 9.30 sati, nastaviti 64. plenarnu sjednicu.
Podijeli
Copyrights @ 2024 Ustavni sud BiH Sva prava zadržana.