30. januar 2010. godine - Ustavni sud Bosne i Hercegovine danas je održao redovnu, 59. plenarnu sjednicu.
Između ostalih, Ustavni sud BiH je u predmetu broj U 13/09 odbio zahtjev Sulejmana Tihića, predsjedavajućeg Doma naroda Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine, za ocjenu ustavnosti člana 9.1. st. 2. i 3, člana 10.1. stav 3. i člana 11.1. stav 2. Izbornog zakona Bosne i Hercegovine («Službeni glasnik Bosne i Hercegovine» br. 23/01, 7/02, 9/02, 20/02, 25/02, 4/04, 20/04, 25/05, 52/05, 65/05, 77/05, 11/06, 24/06, 32/07, 33/08 i 37/08). Ustavni sud Bosne i Hercegovine je zaključio da su pobijane odredbe u skladu sa alinejama 3, 8. i 9. Preambule Ustava Bosne i Hercegovine i članom I/2. Ustava Bosne i Hercegovine. S obzirom na ovakvu odluku, Ustavni sud BiH je u istom predmetu zaključio da nije potrebno da razmatra zahtjev za ocjenu ustavnosti člana 79. Poslovnika Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine («Službeni glasnik Bosne i Hercegovine» br. 33/06, 41/06, 81/06, 91/06 i 91/07).
U predmetu broj U 14/09 Ustavni sud Bosne i Hercegovine je odbio kao neosnovan zahtjev Željka Komšića, predsjedavajućeg Predsjedništva Bosne i Hercegovine u vrijeme podnošenja zahtjeva, za ocjenu ustavnosti člana 16. stav 1. Zakona o sukobu interesa u organima vlasti Federacije Bosne i Hercegovine («Službene novine Federacije Bosne i Hercegovine» broj 70/08), te ga proglasio u skladu sa članom II/2. Ustava Bosne i Hercegovine u vezi sa članom 3. Protokola broj 1 Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda i članom IX/1. Ustava Bosne i Hercegovine.
Kada je u pitanju apelaciona nadležnost, Ustavni sud Bosne i Hercegovine je odbio kao neosnovanu apelaciju Neđe Samardžića podnesenu protiv Presude Suda Bosne i Hercegovine broj X-KRŽ 05/49 od 13. decembra 2006. godine i Presude Suda Bosne i Hercegovine broj X-KR-05/49 od 7. aprila 2006. godine.
U okviru administrativnih pitanja, Ustavni sud Bosne i Hercegovine je na današnjoj sjednici usvojio Izvještaj o radu za 2009. godinu, koji će uskoro biti dostupan na web-stranici Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, o čemu će javnost biti blagovremeno obaviještena. Imajući u vidu, s jedne strane, konkretne rezultate rada, te, s druge strane, probleme sa kojima se susreće, Ustavni sud Bosne i Hercegovine ima potrebu da javnost upozna sa slijedećim:
U skladu sa članom I/2. Ustava Bosne i Hercegovine, Bosna i Hercegovina je demokratska država koja funkcioniše u skladu sa zakonom. U skladu sa članom VI/3, prva rečenica, Ustavni sud Bosne i Hercegovine je čuvar Ustava Bosne i Hercegovine. Na osnovu člana VI/2.b) Ustava Bosne i Hercegovine, Ustavni sud Bosne i Hercegovine usvaja poslovnik o radu kojim reguliše organizaciju, postupak pred Ustavnim sudom i druga pitanja značajna za rad Suda. U skladu sa članom 2, Ustavni sud je, u odnosu na druge organe vlasti u Bosni i Hercegovini, samostalan i neovisan.
Svjestan uloge koja mu je dodijeljena, okolnosti u kojima radi i svoje ustavne autonomnosti, Ustavni sud Bosne i Hercegovine je od svog osnivanja 1996. godine uložio maksimalan trud da uspostavi unutrašnji sistem i organizaciju, način rada i procedure koji će u potpunosti odgovoriti najvišim evropskim standardima ustavnog sudstva. Danas, 14 godina nakon osnivanja ovog suda, Ustavni sud Bosne i Hercegovine je stvorio sistem koji funkcioniše samostalno, bez mogućnosti utjecaja izvana ili iznutra, sistem koji ne dozvoljava da Ustavni sud Bosne i Hercegovine postane dopunska politička arena ili sredstvo bilo kakve manipulacije. Osim toga, Ustavni sud Bosne i Hercegovine je učinio sve da rad ovog suda bude maksimalno transparentan, pristupačan javnosti i demokratičan. Štaviše, Ustavni sud Bosne i Hercegovine je predvidio mogućnost pisanja izdvojenih mišljenja u svojim odlukama, što je jedno od najviših demokratskih standarda ustavnog sudovanja.
Ustavni sud Bosne i Hercegovine, dalje, ukazuje na to da, u skladu sa članom 7. Pravila Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, Ustavni sud odlučuje u plenarnoj sjednici, u Vijeću od pet sudija i u Malom vijeću od troje sudija. U skladu sa članom 8. Pravila Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, Ustavni sud odlučuje u plenarnoj sjednici većinom glasova svih članova Ustavnog suda kada odlučuje o predmetima iz nadležnosti Ustavnog suda iz člana VI/3.a), VI/3.c) i IV/3.f) Ustava i u predmetima iz nadležnosti Ustavnog suda iz člana VI/3.b) koji se uvrste na dnevni red sjednice, kao i drugim pitanjima utvrđenim Ustavom i ovim pravilima. U skladu sa članom 9. stav 1. Pravila Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, Vijeće od pet sudija odlučuje o predmetima iz nadležnosti Ustavnog suda iz člana VI/3.b) Ustava koji nisu stavljeni na dnevni red Ustavnog suda u plenarnoj sjednici, o čemu donosi jednoglasnu odluku. Ukoliko nije postignuta jednoglasna odluka, predmet se prosljeđuje Ustavnom sudu u plenarnoj sjednici u tekstu koji će biti izmijenjen i dopunjen u skladu sa prijedlogom koji je dobio podršku većine članova Vijeća. U skladu sa članom 10. stav 2. Pravila Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, Malo vijeće, jednoglasno, odlučuje o zahtjevima za donošenje privremenih mjera.
Ustavni sud naglašava da su sva vijeća Ustavnog suda sastavljena od sudija iz svih konstitutivnih naroda. Dodatno, plenarna sjednica uključuje i troje međunarodnih sudija koji predstavljaju ugledne evropske pravnike. Nužnost donošenja jednoglasnih odluka na Malom i Velikom vijeću ukazuje na činjenicu da je preglasavanje u Ustavnom sudu nemoguće, da je za usvajanje odluke potreban apsolutni konsenzus, a on je moguć samo ako se poštuju najviši pravni standardi. Da je to tačno, ukazuje i činjenica da je Vijeće od pet sudija u 2009. godini od 3304 odluke, čak 99,4 % odluka ili 3284 odluke usvojio jednoglasno, a samo 20 odluka je proslijeđeno Ustavnom sudu u plenarnoj sjednici.
Inače, u toku 2009. godine, od 1. januara do 31. decembra, u Ustavni sud Bosne i Hercegovine je primljeno 4209 predmeta, od čega 18 zahtjeva za ocjenu ustavnosti i 4191 predmet iz apelacione nadležnosti Ustavnog suda. Od navedenog broja predmeta Ustavni sud je do 31. decembra 2009. godine riješio 3294 predmeta (14 U predmeta i 3280 AP predmeta). U ovom izvještajnom periodu Ustavni sud je održao 51 sjednicu; 6 plenarnih sjednica, 7 sjednica Vijeća od pet/šest domaćih sudija u ulozi plenarne sjednice, 17 sjednica Vijeća petorice i 21 sjednicu Malog vijeća.
Ustavni sud je, takođe, donio odluku da zatvori Ured Ustavnog suda Bosne i Hercegovine u Banjoj Luci od 1. aprila 2010. godine zbog finansijskih razloga kao i zbog činjenice što više ne postoje razlozi iz člana 92. stav 2. Pravila Ustavnog suda Bosne i Hercegovine.
Naredna plenarna sjednica bit će održana od 25. do 27. marta 2010. godine.